کد مطلب:90396 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

ثروت از نظر پیامبر











«روی ان النبی صلی الله علیه و آله و سلم قرا الهاكم التكاثر، حتی زرتم المقابر قال: یقول بن آدم مالی مالی و هل لك من مالك ما اكلت فافنیت و لبست فابلیت و تصدقت فامضیت.»:

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به هنگام قرائت: «الهاكم التكاثر، حتی زرتم المقابر» فرمود فرزند آدم می گوید: دارائیم دارائیم! آیا ثروتت بیش از مصرف بهره برده ای؟ و آیا از لباس بیش

[صفحه 389]

از آنچه پوشیده ای استفاده نموده ای؟ و آیا از ثروتت چیزی را تصدق نموده ای تا از آن بهره مند گردی؟

یعنی دارایی مخصوص به آدمی، آن مقدار است كه در خوردن و پوشیدن استفاده شود و یا تصدق گردد، تا بهره ی روز قیامت باشد و بیش از آن ثروت تو نیست بلكه به دیگران (وراث) تعلق دارد كه پس از مرگ تو، از آن بهره مند می گردند، بنابراین دل بستن به مال و ثروت، اشتباه بزرگی است كه آدمی ناخودآگاه مرتكب آن می شود.

«روی عن عروه بن زبیر، عن عائشه، ان النبی صلوات الله و سلامه علیه قال: یا عایشه! ان اردت اللحوق بی، فلیكفك من الدنیا كزاد الراكب و ایاك و مجالسه الاغنیاء و لا تستخلفنی ثوبا حتی ترقعیه.»

عایشه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده كه آن جناب فرمود: ای عایشه! اگر خواهی در قیامت به من ملحق شوی، از دارایی دنیا، تنها در حد توشه ی یك مسافر استفاده كن و از مجالست ثروتمندان بپرهیز و لباس كهنه را به نو تبدیل مكن، مگر آن زمانی كه بر اثر وصله خوردن قابل استفاده نباشد.

این حدیث از نظر سند، چندان ارزشی ندارد، تنها مضمون آن است كه می تواند در جهت كوتهی آرزو و با تایید روایات دیگر در این مضمون، قابل اعتماد باشد.

[صفحه 390]


صفحه 389، 390.